리뷰 네비게이션

본문내용

실험실습실

에너지시스템 실험실

Introduction of Energy System Lab

에너지는 물, 공기와 함께 인간의 생존을 위한 필요 불가결의 요소이며, 인류의 발달과 더불어 그 수요가 기하급수적으로 증가하여 왔다. 특히 최근의 고도 산업 사회에서는 각종 기계의 동력원으로, 쾌적하고 편리한 인간생활을 위한 냉난방, 가전기기, 수송수단 등에서 에너지의 수요가 급증하고 있는 반면에 지구상의 부존자원은 점차 고갈의 위기를 맞고 있다. 따라서 새로운 에너지 자원의 개발과 합리적 이용기술 및 환경에 대한 영향을 고려한 종합적인 기술에 대한 교육과 연구의 필요성이 요구되며, 이러한 요구에 부응하여 본 실험실에서는 이러한 사회적 요구에 맞추어 자동차기계공학도가 갖추고 있어야 할 기본적인 실험인 습공기의 성질에 관한 실험, 열교환기 성능실험, 풍속측정 실험, 열공학 실험, 온도측정 실험, 압력측정 실험, 송풍장치 성능 실험 등을 제공하고 있다. 열공학실험은 열역학의 기본이론과 유체역학, 열 및 물질전달 이론을 이해하고 이들의 검증 및 응용연구를 대상으로 하고 있으며, 에너지의 합리적인 이용을 위한 시뮬레이션과 실험을 하며, 에너지를 이용하는 시스템의 효율적인 설계 및 성능 향상에 관한 연구도 함께 수행하고 있다. 이를 위하여 본 실험실에서는 미소전압측정기, 마노메타, 로타메타, 기압계, 습도계, 송풍기, 등의 기본 실험장치와 , 방열기 등의 응용 실험장치를 갖추고 있다.

▸ Energy is to be considered as an element of humanity, as well as the development of the demand has increased exponentially such as water, air and indispensable for human survival. In particular, the recent elevation to power of various machines is facing a crisis in industrial society, pleasant and convenient for human life, air-conditioning, appliances, transportation, etc., and a surge in energy demand, on the other hand, the gradual depletion of natural resources on the planet. Therefore, a new energy resource development and the rational is needed for a use of technology and the impact on the environment considering the overall for technology education and research needs. In order to meet this need, in our laboratory these social needs, according Automobile Mechanical Engineering degree must have a basic experiment to experiment about the nature, the heat exchanger performance testing, wind measurement experiment, Thermal Engineering Lab, the temperature measurement experiment, the pressure measurement experiments, has provided blower performance experiments. Thermal Engineering experiment of thermodynamics basic theory and fluid mechanics, heat and mass transfer theory are prepared for their validation and applied research, target, and the energy of a reasonable use for the simulations and experiments, and the energy to use the system's efficient design along with improved performance. For this purpose the voltage meter in the laboratory meter, Rota meter, barometer, hygrometer, blowers, and other basic experimental devices, such as the radiator is equipped with an experimental device.

▸ 주요 연구 내용
  • 열교환기 열전달특성에 관한 수치해석
  • 열교환기 성능실험, 풍속측정 실험
  • 열공학 실험, 온도측정 실험
  • 압력측정 실험, 송풍장치 성능 실험
  • ▸ Primary research
  • Numerical Analysis of Heat Transfer Characteristics for High Viscous Fluids
  • Nature, the heat exchanger performance testing
  • Wind measurement experiment
  • Thermal Engineering Lab and the temperature measurement experiment
  • Pressure measurement experiment
  • ▸ 실험장비 또는 연구분야 사진

    - 주요기자재 : 미소전압측정기, 마노메타, 로타메타, 기압계, 습도계, 송풍기

    ▸ Photo lab equipment, or research areas

    Major Equipment: Rota meter, barometer, hygrometer, blowers, and other basic experimental devices, such as the radiator, FEM software, measuring the shear moment, Strain amplifier, a digital oscilloscope

    차량구조 및 강도실험실

    Introduction of Vehicle structures and strength Lab

    ▸ 차량구조 및 강도 실험실은 고체역학을 기본으로 하여 그것의 응용인 차량구조 및 강도를 평가 및 연구한다. 이들 학문은 산업체 현장 인프라 및 구조물 전반에 걸쳐 중요한 부분을 차지하고 있다. 고체역학은 하중을 받는 기계 및 구조물에 발생하는 응력 및 변형에 대한 해석 및 실험을 수행하고, 정적 또는 동적 하중을 받는 부재의 기계적 거동특성을 파악함으로써 기계 및 구조물의 강도설계에 적용하고 있다. 특히 반복적인 피로하중을 받는 기계 및 구조물에서의 균열 발생, 스트레인, 전파, 그리고 파단에 이르는 과정 및 거동에 대한 해석 및 실험을 통하여 기계 및 구조물의 피로강도 평가, 파괴저항 평가, 그리고 피로수명 예측에 관한 연구를 수행한다. 재료의 특성을 연구하는 복합재료역학은 기계, 항공기, 자동차 등과 같은 곳에 쓰이는 좀 더 가볍고 튼튼한 기계적 특성이 우수한 재료를 설계하는 학문이며 특히, 브레이크디스크, 항공기 부품 등을 이론, 실험적으로 비파괴 평가 및 검사한다. 그리고 비파괴 시스템인 C-스캐너를 이용한 구조물의 결함평가 뿐 만 아니라 컴퓨터 시뮬레이션까지 관련하여 연구하고 있다. 그리고 최근에는 테라헤르츠(THz)파를 이용한 첨단 복합재료인 FRP복합재료를 검사 및 평가를 하고 있다.

    ▸ Evaluation and research are being performed for applied vehicle structure and the strength and the vehicle structure and strengths are analyzed in detail in our solid mechanics laboratory . The study-site infrastructure and the industrial structure is an important part throughout. the solid mechanics that occur in machines and structures for stress and strain analysis. Experiments are performed under static or dynamic loading behavior with mechanical machines and structures by identifying the strength of the design. Especially under repeated fatigue, cracks are analyzed in machinery and structures for strain, propagation, and fracture behavior of the leading process and analysis and experimental results and the mechanical and structural assessment of the fatigue strength and fracture resistance evaluation, and fatigue life prediction. Such a study is performed on composite material mechanics for the characteristics of the machinery, aircraft, automobiles, etc. A more lightweight and durable material are needed for evaluating excellent mechanical properties and especially the study design, brake discs, aircraft parts, and the theory and experimental non-destructive evaluation and inspection. And nondestructive C-scanner is used for damage assessment as well as the research, which is related to computer simulations. And recently, terahertz (THz) waves is focused on the advanced inspection and evaluation of FRP composite materials.

    ▸ 주요 연구 내용
  • 테라헤르츠(THz)파를 이용한 FRP복합재료평가
  • 초음파를 이용한 CFRP복합재료 비파괴 평가
  • 초음파 거동 시뮬레이션
  • 기계 및 차량 구조물 건전성 평가
  • ▸ Primary research
    • Terahertz (THz) waves evaluated using FRP composite materials
    • Ultrasonic Nondestructive Evaluation of CFRP Composites
    • Ultrasonic Behavior Simulation
    • Structural Integrity Assessment of machinery and vehicles
    ▸ 실험장비 또는 연구분야 사진

    주요기자재 : 초음파 C-스캐너, Tapping tester, 포터블 C-스캐너, FEM 소프트웨어, 전단모멘트측정기, 스트레인증폭기, 디지털 오실로스코프

    ▸ Photo lab equipment, or research areas

    Major Equipment: Ultrasonic C-scanner, Tapping tester, portable C-scanner, FEM software, measuring the shear moment, Strain amplifier, a digital oscilloscope

    차량동역학 및 제어실험실

    Introduction to Vehicle Dynamics and Control Lab

    차량동역학 및 제어실험실은 차량의 운동과 제어에 관한 실험을 실시한다. 이들 실험은 동적시스템인 차량의 모델링 및 시뮬레이션과 기계적 성능의 한계를 극복하기 위한 차량제어장치의 구조와 원리에 관한 것이다. 차량동역학의 분야로는 자동차의 구조진동 및 승차감, 조종안정성 등에 관하여 계측장비를 이용하여 차량주행 중 신호를 계측 및 분석하고, 차량제어 분야로는 새시제어장치인 ABS, ECS, 4WS, VDC등의 구조 및 원리에 관하여 실험하고 마이크로프로세서의 작동을 실습한다. 이러한 실차실험 이외에 기구동역학 해석 Software인 MSC/ADAMS 및 Matlab을 사용하여 전차 모델링을 구축하고 시뮬레이션을 통하여 이루어진다. 전차 모델이외에 부 시스템인 현가장치, 조향장치 등에 대하여도 지오메트리 해석을 통한 하드 포인트 최적화 등을 연구한다. 차량제어 실험을 위해 각 제어장치의 다양한 제어기법에 관하여 설계 및 시뮬레이션을 수행하고 설계된 제어기의 제어성능의 검증은 HiLS 나 전차 모델을 통하여 이루어진다.

    This laboratory conducts research and experiment on vehicle dynamics and control. In the field of vehicle dynamics the test data of vehicle motion and vibration during vehicle driving is measured and analyzed to identify ride comfort and vehicle handling as well as dynamic characteristics of vehicle body. In the field of vehicle control the experiment for understanding the structure and principles of chassis control system such as ABS, ECS, 4WS, VDC are carried out. And the basic experimental for the micro-processor is also performed. Beside these experiment the computer simulation using MSC/ADAMS software for vehicle dynamics is carried out. It involves the modeling of full vehicle and sub system like suspension, steering system which are used for hard point optimization. Various types of controller for vehicle control system are designed and the control system performance is evaluated by computer simulation or hard in the loop simulation(HiLS) with full vehicle model.

    ▸ 주요 연구 내용
  • 자동차 진동 소음 측정 및 분석
  • 현가장치 기구최적화
  • 차량동역학 컴퓨터 시뮬레이션
  • 차량운동제어기(VDC) 설계 및 시뮬레이션
  • Hardware in the Loop Simulation
  • ▸ Primary Research
    • Measurement and Analysis of Vehicle vibration and Noise
    • Suspension Linkage Optimization
    • Vehicle Dynamics Computer Simulation
    • Vehicle Dynamic Controller(VDC) Design and Simulation
    • Hardware in the Loop Simulation
    ▸ 실험장비 또는 연구분야 사진

    주요기자재 : 데이터수집장치, 가속도계, 진동가진기, 소음측정기, 타코메터, ABS시뮬레이터, VDC HiLS 장치, MSC/ADAMS, 마이크로 프로세서 실험장치(CUBLOC), 디지털 오실로스코프

    ▸ Photo of lab equipment, or research areas

    Major Equipment : Data Aquisition System, Accelerometer, Vibration Exciter, Sound Level Meter, Tacho Meter, ABS Simulator, VDC HiLS Setup, MSC/ADAMS, Microprocessor Test Kit (CUBLOC), Digital Oscilloscope

    차량성능 및 기관실험실

    Introduction of Vehicle Performance & Engine Lab

    기관성능실험실은 내연기관과 자동차공학실험 등의 교과목과 관련된 실험실로서 차량의 동력원인 엔진을 대상으로 각종 실험을 할 수 있다. 엔진의 토크는 와전류방식의 150kW 동력계를 이용하여 측정된다. 실험용 엔진은 동력계와 동축상에 연결되어 동력계 컨트롤러를 이용하여 정속 또는 정부하 조건에서 토크를 측정할 수 있다. 기관 성능 실험은 엔진회전수와 부하별로 기초 성능 실험을 수행하여 엔진성능곡선을 구할 수 있다. 실험 목적에 따라 연료소모율 측정 장비, 범용 점화시기 제어장치, 범용 연료분사시기 제어장치, 배기가스 분석기, 매연 측정기, 공연비 측정기, 연소실 압력센서 등의 장비를 활용하여 엔진 부품의 설계변경, 작동 변수의 변화, 후처리장치의 설계변경 등 각 인자가 엔진의 성능, 연비, 배출가스에 미치는 영향을 분석하고, 연소해석을 할 수 있다. 현재 동력계에는 2.0L 커먼레일 분사방식의 디젤기관이 장착되어 있으며 매연 및 질소산화물 동시저감을 위한 새로운 연소방식에 대한 연구가 진행 중이다.

    ▸ The internal combustion engine performance and vehicle engineering laboratory experiments have been performed, which are related to subjects such as the vehicle's engine causing the engine to the laboratory for various experiments. Eddy current type of engine torque (150 kW ) is used for measuring torque in a dynamometer. Laboratory engine dynamometer controller and the computer are connected to the coaxial under constant torque and these can be measured. The performance in experiments are available based on engine speed and load performance testing performed by the engine performance curves.
    For the purpose of testing the fuel consumption, measuring equipment, universal ignition timing control device, a universal fuel injection timing control, exhaust gas analyzer, smoke meter, air-fuel ratio meter, the combustion chamber pressure sensor are utilized for analyzing engine parts, design changes, work variable changes, such as changing the design of post-treatment with each factor of the engine performance, fuel economy, emissions and the impact on the analysis, combustion analysis. In the current dynamometer equipped with a 2.0L common rail diesel injection is underway for the simultaneous reduction of soot and nitrogen oxides in the combustion system to the new research.

    ▸ 주요 연구 내용
  • 내연기관과 자동차공학 평가
  • 엔진성능 평가
  • 연료소모율 측정 장비, 범용 점화시기 제어
  • 연소해석
  • ▸ Primary research
    • An internal combustion engine and automotive engineering evaluation
    • Engine Performance Evaluation
    • Fuel consumption measuring equipment, universal ignition timing control
    • Interpret the combustion
    ▸ 실험장비 또는 연구분야 사진

    주요기자재 : 다이나모미터(150kW), 냉각수 컨트롤러, 배기가스 분석장치, 광투과식 매연측정기, 데이터 취득장치, 범용 점화시기 제어장치, 공연비 측정기, 연소실 압력센서, 오실로스코프

    ▸ Photo lab equipment, or research areas

    Major Equipment: Dynamometer (150kW), the coolant controller, exhaust gas analysis equipment, gwangtugwasik smoke meter, data acquisition devices, universal ignition timing control unit, air-fuel ratio meters, combustion pressure sensors, an oscilloscope

    자동차전기&전자 실험실

    Introduction of Electricity and electronics Lab

    기계자동차전기전자실험실은 물리와 전기전자공학, 기계재료 교과목을 기본으로 반도체와 LED 의 특성 평가, 전기 및 전자회로 설계 및 제작, 자동차전기전자시스템, 재료의 세척 및 가공을 연구한다. 반도체는 3-5족, 4-4족 화합물 반도체의 전기적 특성은 Hall effect 실험으로 비저항, 농도, 이동도를 측정한다. 광학적 특성은 PL로 결정성과 불순물의 정도를 평가한다. 또한 반도체를 RTA와 FA 열처리 장치로 열처리하여 열처리 온도와 시간에 의존하는 반도체의 전기적, 광학적 특성도 평가한다. 또 제작한 LED의 특성을 LED chip tester로 측정하여 LED의 효율 개선 및 새로운 형태의 LED를 연구한다. 그리고 반도체 교육장비 및 전자회로 실습기를 통하여 전기 및 전자회로를 설계, 제작하여 회로를 분석하는 공부를 하고 자동차 전기전자시스템을 연구한다. 또한 폴리싱머신, 초음파세척기, 탁상용 드릴, 및 선반으로 재료를 세척 및 간단한 가공을 통하여 제품을 만든다.

    ▸ Mechanical Automotive Electrical and Electronic Engineering is based on Physics Laboratory, curriculum materials based on mechanical characteristics of the semiconductor and LED evaluation, electrical and electronics design and manufacturing, automotive electronic systems, cleaning and processing. Semiconductors 3-5 families, 4-4 compound semiconductor electrical characteristics of the Hall effect experiment resistivity, density, mobility are studied and is analyzed. Optical properties could be determined by the PL and should assess the extent of impurities. In addition, the RTA and the FA semiconductor device by heat treatment heat treatment heat treatment temperature and time dependent semiconductor electrical and optical properties are also evaluated. The characteristics of the LED chip tester manufactured LED of the LED efficiency improvement are measured and a new type of LED is being focused. And semiconductor equipment and electronics training is performed through electrical and electronic circuits design, manufacture, and the circuit to analyze the automotive electrical and electronic systems. In addition, polishing machines, ultrasonic cleaner, tabletop drills, and shelves clean and simple materials are utilized in order to create products through processing.

    ▸ 주요 연구 내용
  • 반도체의 전기적 광학적 특성 평가
  • LED 특성평가
  • 반도체의 열처리
  • 전기 및 전자회로 설계 및 제작
  • 재료의 세척 및 가공
  • ▸ Primary research
  • Evaluate the optical properties of semiconductor electrical
  • LED characterization
  • Semiconductor Thermal
  • Electrical and electronic circuit design and fabrication
  • Cleaning and processing of materials
  • ▸ 실험장비 또는 연구분야 사진

    주요기자재 : LED chip tester, Hall effect 실험장치. PL 실험장치, FA과 RTA 열처리 장치, 탁상선반,금속 현미경, 폴리싱머신, 반도체 교육장비 등

    ▸ Photo lab equipment, or research areas

    Major Equipment: LED chip tester, Hall effect experiment. PL experiment, FA and RTA heat treatment equipment, desk shelf, metallurgical microscope, polishing machines, semiconductor equipment, such as education

    차량기능 실험실

    차량기능실험실은 자동차의 구조 및 기능을 이해하기 위해 10여대의 실습차량과 20여대의 실습 엔진, 변속기, 제동장치, 조향장치, 차량전장장치 등 각종 기자재를 활용한 실습을 수행한다. 자동차기능 및 실습, 자동차공학실험 등의 실습과목과 관련이 있으며, 정규과정이외에 자동차 검사기사, 정비기사자격증을 준비하는 학생들을 위해 실습의 공간으로 활용된다.

    ▸ 차량정비 WORK SHOP
    ▸ CAD실

    최신의 고성능 컴퓨터 30대가 설치되어 있으며, Basic, C, Fortran 등의 프로그래밍언어와 Mathlab, Labview 등 제어용 프로그램, CAD용 CATIA 프로그램 등 다양한 소프트웨어를 사용하여 프로그래밍, 전산기계제도 및 설계 능력을 함양하고 있습니다.

    리뷰 네비게이션